10 činjenica koje treba da znate o prevenciji raka dojke

10 činjenica koje treba da znate o prevenciji raka dojke

0 1123

Svakog oktobra obeležava se mesec u kom se podiže svest žena o raku dojke. Važno je posvetiti malo pažnje bolesti koja pogađa 12% žena širom sveta. Iako rak dojke može da zadesi žene svakog životnog doba, a u najvećem broju slučaja pogađa one preko četrdesete godine života, ne znači da ne treba da razmišljamo o prevenciji ako smo u dvadesetim. 

Postoji nekoliko faktora rizika, ali postoje i određene preventivne mere koje svaka žena treba da preduzme, u bilo kom životnom dobu.

Pročitajte 10 stvari koj svaka žena treba da učini da bi prevenirala  nastanak raka dojke.

1. Održavajte zdravu telesnu težinu. Pretilost ili gojaznost može da poveća rizik od nastanka raka dojke. Masne ćelije produkuju manje količine estrogena, koji može biti gorivo nekim vrstama tumora. Odravanje zdrave telesne težine može sprečiti nastanak bolesti, a sigurno će učiniti da se osećaćete se bolje i da bolje izgledate.

2. Proverite istoriju bolesti u vašoj porodici. Koliko osoba je u vašoj porodici bolovalo od raka dojke? Ako ne znate, sada je pravo vreme da saznate. Ukoliko imate osobe koje su imale rak dojke, automatski se povećava rizik da ga i vi dobijete jer genetika ima presudnu ulogu u nastanku ove bolesti.

3. Samostalni pregledi. Samostalni pregledi su važni jer možete na vreme otrkiti neke promene na grudima u vidu izrasline ili zadebljanja. Pregledajte se tokom tuširanja, pred ogledalom i u ležećem položaju. Znajte da ovaj samostalan pregled nije zamena za redovne preglede kod lekara.

4. Umereno sa alkoholom. Iako je čaša vina nakon ručka dobra za vaše celokupno zdavlje, preterano konzumiranje alkohola vas izlaže povećanom riziku od nastanka raka dojke. Ukoliko ne možete da se odreknete tog malog dnevnog zadovoljstva, a želite da smanjite rizik, držite se mantre jedno piće na dan.

5. Budite aktivne. Redovno vežbanje ne samo da će vam pomoći da održavate zdravutelesnu težinu nego će vam pomoći i da smanjite rizik. Američko udruženje za borbu protiv raka dojke preporučuje 45 – 60 minuta vežbanja, pet puta nedeljno.

6. Podržite širenje svesti o raku dojke. Ulaganjem vremena ili doniranjem novca udruženjima koja su uključena u borbu protiv raka dojke pomoćićete istraživanja koja će milionima žena biti od pomoći.

7. Kontracepcija. Uzimanje oralnih kontraceptiva je jedan od faktora rizika za nastanak raka dojke. Međutim, žene koje su koristile kontraceptivne pilule pre 10 ili više godina, pripadaju grupi sa istim faktorom rizika kao i žene koje ih nikad nisu koristile. Znači, što duži vremenski period ne uzimate kontraceptivne pilule, vaš rizik je sve manji. Razmislite o koristi i riziku  uzimanja pilula, i konsultujte se sa svojim izabranim lekarom ili farmaceutom.

8. Upoznajte se sa fakrorima rizika. Nikad nije na odmet biti informisan. Upoznajte se sa svim faktorima rizika – čak i sa onima na koje ne možete da utičete, kao što je rađanje deteta pre 35.godine života, ne dojenje deteta, genetika ili uticaj spoljašnje sredine.

9. Ne budite stidljive kod lekara. Pored toga što je uloga lekara da vas leči i izleči, on ima i dužnost da vam predoči opasnosti ukoliko vaš stil života značajno utiče na vaše zdravlje.

10. Opustite se. Samo zato što imate neke faktore rizika za nastanak raka dojke, ne znači da ćete ga dobiti, ni da treba ostatak svog života da provedete u brizi i grču da li ćete ga dobiti ili ne. Nakon svega, na najveći rizik – biti žena i stariti – ne možete mnogo da utičete. Umesto da brinete, učinite sve što možete da vodite zdrav način života koji će smanjiti sve rizike za nastanak raka dojke, a i učiniće da se osećate bolje.

 

 

SLIČNI ČLANCI

NEMA KOMENTARA

Ostavi komentar

Robot? * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.